Temaattiset koulutukset

Onko yhtiössänne ollut jokin tietty häiriö hiljattain erityisesti esillä? Onko puhelimet ruuhkautuneet kenties riitelevien asukastoimikuntien tai mielenterveyden kanssa oirehtivien asukkaiden johdosta? Haluaisitteko paneutua henkilökuntanne kanssa kyseiseen tematiikkaan syvemmin?

Tarjoamme tietyistä asumisen aihepiireistä temaattisia koulutuksia, joissa paneudutaan syvemmälle kunkin teeman erityiskysymyksiin. Aiheet ovat Naapuruussovittelun keskuksen työssä yleisesti esillä ja tarkastelemme aiheita tapausesimerkkien kautta. Pyrimme koulutuksissa antamaan neuvoja sekä ennaltaehkäisyn että konfliktinkäsittelyn näkökulmasta. Koulutukset järjestetään verkkokoulutuksina ja niiden kesto on 2h ja hinta 150 eur/koulutus.

Asukasdemokratia ja hallitukset

Onko asukastoimikunnassa tai taloyhtiön hallituksessa ilmennyt ristiriitoja, joita on hankala lähteä purkamaan? Entä riitauttaako joku toimikunnan/hallituksen ulkopuolinen asukas jatkuvasti toimintaa? Asukastoimikunta- ja hallitustyöskentely on laaja aihepiiri, jossa tilanteet voivat konfliktoitua monella eri tapaa. Koulutuksessa tarkastellaan aihetta sekä vuokratalo- että osakeyhtiöitä koskevien tilanteiden kautta ja painopiste on yhteistoiminnallisuudessa ja sosiaalisissa konflikteissa eri toimijoiden välillä (ei niinkään toimielimiä koskevassa juridiikassa).

Hankalat asiakkaat

Kohtaatko työssäni hankalia asiakkaita? Joudutko toistuvasti kuuntelemaan valituksia samasta asiasta, etkä tiedä mikä neuvoksi? Koulutuksessa opetetaan hankalien kohtaamisten käsittelyä, tilanteen purkamista ja keinoja ärtyneen asiakkaan rauhoittamiseksi. 

Asumisen häiriöt ja mielenterveys

Mitä tehdä kun asukas puhuu kummia? Kuinka huolestua siten, että huolen kohde saa apua? Kuka auttaa tilanteessa kanssaeläjiä? Koulutuksessa käsitellään asumisessa ja naapuruudessa vastaantulevia mielenterveyden ongelmia ja pohditaan miten tilanteissa voi reagoida siten, että asukkaat ohjautuisivat tarvitsemansa avun piiriin.

Äänet

Äänetöntä asumista ei ole. Jokaisella asukkaalla on omaan elämän tilanteeseen ja omaan normaaliin sitoutunut käsitys siitä, mikä on kohtuullista asumisen ääntä ja mikä ei. Koulutuksessa käydään läpi erilaisia äänten kantautumisesta aiheutuneita konflikteja ja pohditaan syvemmin tilanteiden luonnetta ja ratkaisumahdollisuuksia.